Globalne południe na naszym stole

Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 1h 15 min

Cele ogólne

  • Poznanie skąd pochodzą owoce, które jemy na co dzień,
  • Nauczenie się doceniania zasobów, które posiada Globalne Południe i z których korzystamy na co dzień

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Przygotowania

Należy przygotować zestaw owoców: Banany (1-2 świeże i paczkę suszonych), Kokos (mogą być wiórki kokosowe i koniecznie 1 orzech w całości), Mango (suszone), Daktyle (suszone), Ziarno kakao (w czekoladzie gorzkiej, po kostce na dziecko), Pomarańcze (2 sztuki świeże i soczyste, pachnące), Mandarynki (świeże i pachnące), Ananas (1 w całości), Winogrona/rodzynki, Orzechy ziemne. Dodatkowo trzeba przygotować chusty lub szaliki do zawiązania dzieciom oczu, mapę świata (jak największą) i sznurek z nożyczkami.

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
10 min

Powitanie i zapytanie dzieci jakie są ich ulubione owoce i czy wiedzą skąd one pochodzą, zebranie odpowiedzi i zaproponowanie gry w „Sałatkę owocową” z owocami, które najczęściej się powtarzały.

Wymieniają swoje ulubione owoce i grają w grę z przesiadaniem się. Burza myśli, gra ruchowa. Rozgrzewka ruchowa, wprowadzenie do tematu. Krzesła w ilości mniejszej o jeden niż liczba dzieci.
7 min Następnie osoba prowadząca powinna poprosić dzieci, aby usiadły w kręgu. Należy poprosić dzieci, aby przewiązały sobie oczy i poprosić, aby zechciały zaufać osobie prowadzącej, bo ma dla nich coś bardzo ciekawego, ale pod warunkiem, że nie będą podglądać. Po tym następuje degustacja smaków suszonych owoców afrykańskich. W tym celu należy każdemu dziecku z zawiązanymi oczami nasypać do jego ręki chipsy bananowe, a następnie wiórki kokosowe. Prosimy przy tym, by smakowało ono te produkty, ale nie mówiło co to jest. Czynność tę powtarzamy z każdym dzieckiem. Próbują owoców. Degustacja. Usprawnienie korzystania ze zmysłu smaku. Coś do przewiązania dzieciom oczu – chusty, szaliki, szarfy. Wiórki kokosowe, chipsy bananowe albo inne suszone owoce egzotyczne jak mango, daktyle, rodzynki, orzechy arachidowe, może też być czekolada omawiana jako zrobiona z ziaren kakao.
7 min W drugiej rundzie kolejno przed każdym dzieckiem obiera się pomarańcze i banany, tak aby aromat owocu był wyczuwalny przez zmysł powonienia. Wówczas również należy prosić, aby dzieci nie zgadywały na głos co wąchają. Wąchają owoce. Metody sensoryczne. Usprawnienie korzystania ze zmysłu węchu. Pomarańcze albo mandarynki oraz dojrzałe banany, nóż do obierania.
7 min W trzeciej rundzie podaje się po kolei każdemu dziecku do ręki orzech kokosowy i ananas, cały czas dzieci powinny mieć zawiązane oczy. Dzieci dotykają owoców. Metody manualne. Usprawnienie korzystania ze zmysłu dotyku. Ananas i kokos (w całości).
5 min Po tym, osoba prowadząca prosi dzieci o zdjęcie szalików i chust z oczu i pyta jakie owoce były im zaprezentowane kolejno poprzez zmysł smaku, węchu i dotyku. Po wymianie zdań i zgadywaniu, osoba prowadząca pyta dzieci jakie odczucia towarzyszyły im podczas zabawy. Zgadują, opowiadają.     Podsumowanie, odwoływanie się do emocji.
14 min Osoba prowadząca przeprowadza dyskusję z dziećmi na temat miejsc pochodzenia wymienionych owoców, klimatu w którym one rosną i drogi jaką musiały one przebyć z różnych krajów do Polski. W tym celu może użyć mapy świata i pokazać skąd pochodzi dany owoc i odciąć kawałek sznurka o długości symbolizującej drogę jaką przebywa do Polski. Np. banany pochodzą z Ekwadoru i osoba prowadząca pokazuje na mapie Ekwador i przeciąga sznurek z Ekwadoru do Polski kładąc go później przy bananie na stole lub podłodze i tak z każdym owocem po kolei aż mamy rząd owoców i sznurków różnej długości. Następnie dzieci powinny podejść i sprawdzić, który sznurek jest najdłuższy, a który najkrótszy. Dyskutują, zgadują, odnajdują państwa na mapie, pomagają odmierzać odległości, porównują. Zapoznanie dzieci z mapą świata, nazwami innych niż europejskie państw, porównywanie różnych długości, wybieranie najdłuższej i najkrótszej.   Duża mapa świata, sznurek, nożyczki .
10 min Dodatkowo można pokazać dzieciom zdjęcia osób pracujących na plantacjach przy zbiorach tych owoców i pokazać związek między ich pracą, a tym, czym my się cieszymy na naszych stołach. Należy w tej części tak poprowadzić dyskusję, by dzieci doceniły pracę innych ludzi i zasoby innych krajów tak od nas odległych.     Pokazanie zależności między Globalnym Południem i Globalną Północą, pokazanie konkretnych ludzi, którzy stoją za produktami dostępnymi w sklepach  
      

Notka o owocach

Notka o owocach - wykorzystane w ćwiczeniu owoce, które trafiają do naszych sklepów są uprawiane w różnych krajach i na różnych kontynentach, ale do celów edukacyjnych możemy przyjąć następujące kraje pochodzenia mając na celu pokazanie też różnorodności krajów

Banany – Ekwador
Kokos – Nowa Gwinea (wyspa na oceanie spokojnym w Malezji)
Mango – Indie
Daktyle –Tunezja
Ziarno kakao – Ghana
Pomarańcze – Maroko
Mandarynki – Brazylia
Ananas -Hawaje
Winogrona/rodzynki – Republika Południowej Afryki
Orzechy ziemne - Nigeria

Źródła

Zdjęcia z plantacji różnych owoców tropikalnych.
Opracowała Anna Kudarewska (DAS) na podstawie scenariusza zaczerpniętego z Fundacji "Kultury Świata"