Czarodziejskie owoce kasztanowca

Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 5 lat
Czas trwania: 50 min

Cele ogólne

  • zabawy z globusem
  • przekazanie wiedzy na temat niektórych gatunków kasztanowca,
  • wielozmysłowe poznanie kasztanów,
  • uczenie szacunku do przyrody,

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • praktycznego działania

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
2 min

Osoba prowadząca wita się z dziećmi i wprowadza je do tematu: drzewa, rosnące w Polsce i w niektórych innych krajach na świecie, ozdoba lasów, parków i alei. Pyta dzieci, jakie znają drzewa.

Uważnie słuchają i odpowiadają na pytania. Wprowadzenie do tematu Zaciekawienie, skupienie uwagi.  
15 min Osoba prowadząca przebrana za drzewo rozpoczyna opowiadanie o kasztanowcach. Wskazuje na globusie, gdzie leży Polska. Opowiada: Kasztanowce zostały sprowadzone do Polski ponad 400 lat temu z Półwyspu Bałkańskiego, prawdopodobnie za sprawą króla Jana III Sobieskiego. W trakcie opowiadania zadaje pytanie: Czy 400 lat temu to dawno? Wskazuje na globusie w/w półwysep, mówiąc, że miejsce pochodzenia kasztanowców znajduje się w Europie i Polska też jest w Europie; Europa to kontynent. Nauczyciel/-ka kontynuuje opowiadanie: Kasztanowce pochodzą z południowo-wschodniej Europy, Ameryki Północnej Azji Mniejszej, Azji Wschodniej [wskazuje te miejsca na globusie]. Na świecie rośnie około 25 gatunków kasztanowców. Pokazuje dzieciom zdjęcia kasztanowców: zwyczajnego (białego), czerwonego, żółtego. W czasie oglądania przekazuje informacje o danym gatunku.  Słuchają, opowiadania, biorą udział w rozmowie. Sprawdzają na globusie, gdzie leży Polska, Półwysep Bałkański, Europa. Oglądają ilustracje przedstawiające niektóre gatunki kasztanowca, ich kwiaty, liście i owoce. Opowiadanie z włączeniem dzieci do rozmowy, oglądanie ilustracji. Zabawa z globusem, zdobycie wiedzy o położeniu określonych krajów i kontynentów, zdobycie wiedzy o kasztanowcach. Globus, ilustracje.
3 min

Nauczyciel/-ka animuje zabawę: mówi słowa rymowanki, przy określonych wersach trzeba wykonać odpowiedni ruch:
Kasztany z drzewa spadają. [Dzieci wykonują trzy przysiady, jedno słowo – jeden przysiad]
Raz, dwa, trzy! [Trzy razy klaszczą.]
Wszystkie dzieci je zbierają. [Naśladują zbieranie kasztanów.]
Raz, dwa, trzy! [Trzy razy klaszczą.]
Zbierasz ty, [Pokazują na dziecko stojące najbliżej.]
zbieram ja, [Pokazują na siebie.] On i ona także ma. [Pokazują na chłopca, a potem na dziewczynkę.]

Dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej z jednoczesnym wypowiadaniem rymowanki.  Zabawa ruchowa.  Poznanie nowej zabawy. Słowa rymowanki.
10 min Osoba prowadząca prosi, aby każde dziecko wybrało z koszyka sześć kasztanów i ułożyło je przed sobą, a następnie, by dzieci dotykały ich, głaskały je, przez chwilę trzymały w dłoni z otwartymi, a następnie zamkniętymi oczami. Nauczyciel/-ka uczy dzieci określania kierunków. Uczy dzieci liczyć, dlatego dzieci sprawdzają, ile jest kasztanów (liczą od lewej, a potem od prawej strony i porównują wyniki). Prowadzący/-a prosi dzieci, by ułożyły ludziki ze swoich kasztanów. Po wykonaniu pracy omawia z dziećmi prace i chwali je za pomysłowość. Zwraca uwagę na różnorodność powstałych ludzików: choć wszystkie dzieci otrzymały takie same zadanie, każdy zrobił inną pracę, bo każdy z nas jest inny, choć tak samo ważny. Dzieci rozpoznają kasztany za pomocą wzroku i dotyku. Potem dzieci kreślą w powietrzu linie: pionowe (układają kasztany jeden pod drugim) i poziome (układają kasztany jeden obok drugiego). Dobierają się parami i układają ze swoich kasztanów ludziki (w razie potrzeby mogą wziąć dodatkowe kasztany). Dobierają się parami i układają ze swoich kasztanów ludziki (w razie potrzeby mogą wziąć dodatkowe kasztany). Wielozmysłowe zabawy kasztanami, wskazywanie kierunków od osi własnego ciała. Rozwijanie zmysłu dotyku i wzroku, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej. Kasztany dla każdego dziecka.
10 min Nauczyciel/-ka puszcza piosenkę pt. „Kasztanki”. Osoba prowadząca ponownie korzysta z globusa i mówi:
W Polsce dzieciom kasztany służą do zabawy, ale w niektórych krajach Europy
Południowej, np. w Hiszpanii, we Włoszech (wskazywanie krajów na globusie) i w krajach Afryki Północnej: Maroko, Egipt, Algieria, Tunezja, rosną odmiany kasztana
jadalnego. Pokazuje zdjęcia drzewa, liścia, owocu tej odmiany kasztana: Tak wygląda kasztan jadalny; to jego liście, a to jest owoc, który nazywa się orzechem. Zaprasza do degustacji, w trakcie której opowiada o sposobach jedzenia tej rośliny: na surowo,
pieczone, ugotowane). Kontynuuje:
Kasztany są różne, podobnie jak ludzie. My wszyscy jesteśmy różni, mamy inne twarze,
nosy , włosy, kształt dłoni itp., jesteśmy różni i to jest piękne.
Uważnie słuchają piosenki. Próbują owoców kasztana jadalnego. Zabawa ruchowa przy piosence, degustacja. Dziecko aktywnie włącza się do zabawy, potrafi naśladować nauczyciela, usprawnienie korzystania ze zmysłu smaku. Tekst piosenki, kasztany, orzechy kasztana jadalnego.
5 min Prowadzący/-a dzieli dzieci na 4- lub 6-osobowe zespoły i tłumaczy zadanie do wykonania:
„Dokończ rysowanie drzewa”. Na stolikach są kartki szarego papieru (przyklejone taśmą) z narysowanym konturem pnia kasztanowca. Nauczyciel/-ka prosi dzieci
o dokończenie rysunków: proponuje kreślenie linii pionowych przy dźwiękach rytmicznej melodii. Następnie w grupach dzieci tworzą koronę drzewa - odrysowanie przygotowanych
szablonów liścia – kolorują. Wszyscy oglądają rysunki, a osoba prowadząca
ponownie zwraca uwagę, jak różne obrazy powstały. Mówi: Wszystkie drzewa są piękne i wyjątkowe, dlatego, że my, ludzie, też jesteśmy wyjątkowi i każdy - tak samo ważny.
Dzięki współpracy dzieci powstały wspaniałe drzewa. Podsumowuje zajęcia, mówiąc:
Wydaje się, że wszyscy ludzie są tacy sami, a jednak jesteśmy różni
i jednocześnie równi.
Dziękuje za udział w zajęciach.
Dzieci w grupach rysują pień kasztanowca, tworzą koronę drzewa. Praca w grupach metodą edukacja przez ruch. Umiejętność pracy w grupach. Papier dużego formatu, kredki ołówkowe, pastele, ołówki, szablon liści kasztanowca, oprawa muzyczna, płyta CD.
      

Źródła

Dziamska Dorota, Zabawy poprzez ruch, WSiP, Warszawa 2008
Wikipedia.pl.org, hasło: kasztanowiec

Opracowała Bożena Skowron, Marlena Sokolska-Garbacz (Przedszkole nr 89)