Dzieci Ziemi

Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 55 min

Cele ogólne

  • kształtowanie świadomości przynależności do ekosystemu Ziemi i odpowiedzialności za niektóre zjawiska występujące na planecie

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
5 min Zabawa integrująca na wprowadzenie: Iskierka przyjaźni. Nauczyciel/-ka wypowiada słowa: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech radosna powróci do mych rąk”. Osoba prowadząca czyta dzieciom książkę Schima Schimmela „Dzieci Ziemi… pamiętajcie”. W trakcie czytania utworu na rzutniku wyświetlana jest prezentacja z grafikami autora. Dzieci trzymając się za ręce, przekazują sobie w kręgu iskierkę przyjaźni – uścisk dłoni. Dzieci słuchają utworu czytanego przez nauczyciela/-kę i oglądają ilustracje.  Metoda podająca, zabawa integrująca. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata, uświadomienie relacji łączących wszystkich mieszkańców Ziemi. Rzutnik, projektor, urządzenie odtwarzające z dostępem do Internetu, prezentacja, Książka pt. „Dzieci ziemi…pamiętajcie” Schim Schimmel
15 min Osoba prowadząca proponuje dzieciom stworzenie makiety planety - domu zwierząt, ludzi i roślin - z okrągłego, dużego balonu i szablonów kontynentów. Dzieli dzieci na kilkuosobowe zespoły; pokazuje i wspólnie z dziećmi omawia rozmieszczenie kontynentów i wzajemnych proporcji lądów i wód. Zaznaczenie miejsca, w którym mieszkają dzieci. Komentarz: To jest dom, w którym mieszkasz tylko Ty i Twoi rodzice (rodzeństwo, kot, pies), a Ziemia to wspólny dom, w którym mieszkamy wszyscy: wszyscy ludzie i wszystkie zwierzęta i rośliny. Podziwianie i omawianie prac. Dzieci w grupach obrysowują i wycinają szablony kontynentów, umieszczają je na swoich balonach – planetach. Rysują domek w miejscu, w którym mieszkają. Metody aktywizujace. - zapoznanie dzieci z wyglądem globu, rozmieszczeniem kontynentów, proporcjami lądów i wód; - uświadomienie sobie, że jest się częścią ekosystemu ziemskiego dla każdego zespołu : - duży okrągły balon, - klej, nożyczki, - kolorowy papier, szablony kontynentów. albo: Ziemia – balon oklejony gazetami za pomocą kleju do tapet, pomalowany na niebiesko przygotowany przez dzieci kilka dni wcześniej. Pomocniczo w sali: - globusy, - mapy 
10 min Osoba prowadząca rozpoczyna pytaniami: Co się stało, kiedy na Ziemi pojawiło się bardzo dużo ludzi? Co znaczy, że ludzie zapomnieli o dbaniu o swój dom? Następnie proponuje dzieciom zabawę:„Co zobaczyły zwierzątka?”. Mówi: Teraz rzucę na Was czar: zamienicie się w króliczki mieszkające na skraju lasu. Skaczecie wesoło po łące, a na sygnał „Zwierzątka do domu” przystajecie. Pokaz zdjęć - zaśmiecony las. Czy króliczki chcą mieszkać w takim miejscu? Czy my chcielibyśmy mieszkać w zaśmieconym miejscu? Co my możemy zrobić, żeby oczyścić naszą planetę ze śmieci? Omówienie funkcji i znaczenia pojemników do segregowania śmieci, toreb ekologicznych. Gdzie trafiają śmieci posegregowane, a gdzie nieposegregowane, co można zrobić ze śmieci? Dlaczego warto je segregować? Ustawienie pojemników do segregowania śmieci w sali.  Dzieci bawią się: skaczą, udając króliczki. Na hasło przystają i oglądają zdjęcie przedstawiające zaśmiecony las. Wypowiadają się na temat fotografii. Mówią, czy same widziały kiedyś takie miejsce i czy ono im się podobało. Zastanawiają się, czy chciałyby mieszkać w zaśmieconym domu i czy zwierzęta chcą tak mieszkać. Omawiają sposoby oczyszczania środowiska ze śmieci, które same mogą stosować w codziennym życiu, mówią o tym, co już wiedzą o segregowaniu śmieci i torbach wielokrotnego użytku. Na swoich globusach domalowują obok domu to, co pomaga chronić Ziemię: pojemniki do segregowania odpadów oraz ekologiczną torbę na zakupy trzymaną przez kogoś z rodziny. Problemowa, dyskusja, burza mózgów. Uświadamianie wpływu negatywnych zjawisk i zachowań na życie wszystkich mieszkańców Ziemi, szukanie sposobów przeciwdziałania negatywnym zjawiskom zaśmiecania, uświadomienie, że także dzieci mogą przyczynić się do ochrony naszego domu – Ziemi.  Zdjęcie: zaśmiecona łąka lub las, pisaki lub farby do malowania po globusi wykonanym przez dzieci, kosze do segregowania śmieci, torba wielokrotnego użytku.
5 min Nauczyciel/-ka mówi: Teraz zamieniam Was w słonie. Mieszkacie na sawannie, w Afryce (pokazanie na globusach np. sawanna na Kalahari). Jest upał i wędrujecie do miejsca, gdzie znajduje się wodopój. Na „Sygnał zwierzątka do domu!” przystajecie. (Pokazanie wyschniętego źródła) W wielu rejonach Afryki brakuje wody pitnej. Czy potraficie wyobrazić sobie, że musicie wędrować kilka godzin, żeby się napić? Pomimo tego, że na razie tego nie odczuwamy, wody zaczyna brakować wszystkim mieszkańcom Ziemi, nam także. Zużywamy bardzo dużo wody. Zastanówmy się, co można zrobić, żeby jej nie marnować.  Dyskusja: nauczyciel/-ka naprowadza dzieci na pomysły dotyczące sposobów oszczędzania wody. Dzieci bawią się w słonia, stawiają ciężkie kroki, robią słoniową trąbę z ręki i trąbią. Na hasło nauczyciela/-ki przystają i oglądają zdjęcie przedstawiające wyschnięty zbiornik wodny. Dzieci zastanawiają się, czy sposób, w jaki używają wody w codziennym życiu jest właściwy, czy jej nie marnują. Proponują zmiany w codziennym życiu pozwalające oszczędzać wodę: prysznic zamiast kąpieli w wannie, dokładne zakręcanie kranów, nie wylewanie wody bez potrzeby, właściwe korzystanie z kranu podczas mycia zębów i naczyń. Na swoich globusach domalowują rzeczy związane z oszczędzaniem wody.  Problemowa, dyskusja, burza mózgów. Uwrażliwienie na problem braku wody, uświadomienie, że wody brakuje nie tylko w niektórych krajach Afryki, ale też w innych częściach świata, szukanie sposobów przeciwdziałania negatywnym zjawiskom, niewłaściwe gospodarowanie wodą,  uświadomienie, że także dzieci mogą przyczynić się do oszczędzania wody. Zdjęcie: wyschnięty zbiornik wodny, pisaki lub farby do malowania po globusie.
15 min Nauczyciel/-ka prosi, by dzieci powiedziały, jak powinna wyglądać planeta, żeby zwierzęta i ludzie, jej dzieci, czuli się dobrze mieszkając na niej i dzieląc się nią? Prosi o dokończenie ozdabiania planet.  Dzieci zastanawiają się, czego potrzebuje Ziemia, żeby czuć się dobrze. Ozdabiają makiety: można malować, rysować, wyklejać, naklejać – technika dowolna. Po skończonej pracy sprzątają, korzystając z pojemników do segregowania; uwzględniają materiały, które można wykorzystać w czasie zajęć jeszcze raz – te odkładają na miejsce wyznaczone przez nauczyciela/-kę. Różnorodne techniki plastyczne wg uznania. Uświadomienie, że każdy człowiek jest częścią ziemskiego ekosystemu. Dowolne materiały plastyczne: bibuła, papier, farby, plastelina, różnorodne rzeczy nadające się do recyklingu np. rolki po papierze toaletowym, kolorowe gazety, pojemniki do segregowania śmieci.
5 min Osoba prowadząca mówi: A teraz usiądźcie w grupach i wyciągnijcie do góry wasze ręce. Kładzie na rękach dzieci Ziemię, którą wspólnie stworzyły i mówi, że teraz los planety jest w ich rękach i to od nich zależy, jak będzie wyglądać Ziemia w przyszłości.  Dzieci, trzymając w rękach swoje planety, tańczą powoli przy muzyce relaksacyjnej. Globusy przedstawiające wybrane sposoby ochrony środowiska zostają po zajęciach zawieszone w widocznych miejscach np. przy koszu na śmieci, nad kranami w łazience  Aktywne słuchanie muzyki. Wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za problemy związane z ochroną środowiska. Muzyka relaksacyjna: np. Enya, „Orinoco Flow”.
      

Źródła

Opracowała Patrycja Kula, Katarzyna Waszkiewicz (Przedszkole nr 123)