Dziś chcę wam pokazać jak wygląda świat

Planowana liczba odbiorców: 25 osób, jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 40 min

Cele ogólne

  • wprowadzenie do znajomości globusa,
  • wiedza o lokalizacji Polski na mapie świata
  • refleksja o roli swojego miejsca na ziemi i domu

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
10 min Osoba prowadząca informuje dzieci, iż spotkamy się z bohaterami książeczki o Panu
Kuleczce, Psie Pypciu, Kaczce Katastrofie i muszce Bzyk-Bzyk. Możemy zapytać czy dzieci znają te postaci. Prezentujemy maskotki psa i kaczki i witamy się z dziećmi – z każdym po kolei, podchodzimy, żeby mogły psa i kaczkę pogłaskać, możemy każdą osobę zapytać o imię i jej ulubione zwierzę.
Aktywne słuchanie, witanie się z maskotkami. Rozmowa, kontakt z maskotkami Wprowadzenie do tematu, oswojenie z postaciami, zaciekawienie, skupienie uwagi. Maskotki.
15 min Osoba prowadząca czyta opowiadanie „Świat” (str. 44-47)
W trakcie czytania zadaje pytania:
  • co to jest (wyjmując globus)
  • gdzie jest ciepło na świecie (przy czytaniu o równiku)
  • gdzie jest ich dom?
  • Tu należy przykleić dom z pudełka od zapałek.
  • dlaczego dom jest ważny?
Dzieci słuchają opowiadania, biorą udział w rozmowie, sprawdzają na globusie Czytanie, z włączaniem dzieci do rozmowy. Poznanie globusa – systemu oznaczeń, uświadomienie sobie gdzie jest własne miejsce na ziemi. Książka „Pan Kuleczka, dom z pudełka od zapałek, taśma klejąca.
20 min

Osoba prowadząca pyta dzieci, jak wyglądają ich domy?
Zaprasza do tego, aby każde dziecko zrobiło dom z pudełka od zapałek.
Pies Pypeć i kaczka Katastrofa oglądają i chwalą wszystkie domki.
Domy przyklejamy na globusie i pytamy dzieci, gdzie chciałyby pojechać. Sprawdzamy,
jak to daleko od domu, zastanawiamy się, jak długo trzeba by tam jechać.

Dzieci uczestniczą w rozmowie. Robią własne domy z pudełek po zapałkach, oklejają, rysują okna, drzwi.
Mówią o tym, jakie miejsce na ziemi chciałyby odwiedzić.
Praca plastyczna, rozmowa, słuchanie muzyki, rozmowa, kontakt z globusem. Rozwijanie umiejętności manualnych, refleksja nad tym, co ważne jest w miejscu gdzie jesteśmy. Dla każdego dziecka: pudełko od zapałek, papier kolorowy (może być pocięty w
prostokąty do oklejania, flamastry taśma klejąca.
20 min

INNY WARIANT DLA STARSZYCH DZIECI:

Osoba prowadząca zaprasza dzieci do tego, aby bliżej zapoznać się z kontynentem
południowoamerykańskim. Dzieci mają za zadanie ułożenie drewnianych puzzli w grupach kilkuosobowych, z możliwością sprawdzania na globusie lub na mapie. Sprawdzamy, jak daleko jest to od Polski, zastanawiamy się, ile trwa podróż z Wrocławia do Rio de
Janeiro (lot: 16 godzin – trzeba się dwa razy przesiadać)
Dzieci w grupach układają puzzle Ameryki Południowej, sprawdzają odległość z Polski, zastanawiają, jak można się tam dostać. Praca w grupach, rozmowa. Umiejętność pracy w grupie. Puzzle drewniane – 6 sztuk na grupę.
5 min Żegnamy się z Pypciem i kaczką Katastrofą i umawiamy się z nim na dalsze podróże. Dzieci rozmawiają z osobą prowadzącą. Rozmowa. Integracja doświadczenia.  
      

Źródła

Wojciech Widłak, Pan Kuleczka, wyd. Media Rodzina 2002
Muzyka: Piosenki o domu, o własnym pokoju, etc.

Opracowała Anna Huminiak