Przedszkolaki w wietnamskich kapeluszach nón lá

Planowana liczba odbiorców: 25 dzieci w wieku 5 i 6 lat, Czas trwania: 30-45 min

Cele ogólne

  • Poszerzenie wiedzy na temat kultury i zwyczajów Wietnamczyków i Wietnamek.
  • Poznanie sposobu uprawy ryżu i jego wykorzystania.
  • Ukazanie znaczenia ryżu w kulturze i życiu codziennym mieszkańców Wietnamu.
  • Pokazanie zastosowania ryżu w życiu codziennym Polaków.zapoznanie dzieci z przyrodą Afryki,

Metody

  • podające,
  • ekspresyjne,
  • ćwiczeniowe,

Przygotowania

lalka-Wietnamka (odgrywa rolę Nguyen Thi Anh), torba podróżna, flaga Wietnamu, kapelusz, pałeczki do jedzenia ryżu (dla każdego dziecka), miseczka, ryż, produkty z ryżu (papier i makaron ryżowy, mąka ryżowa, wino ryżowe, ocet), mapa świata, brystol, farby, gąbka do stempli, szablon smoka, pastele, kubeczki, woda, pędzle, zszywacz, koła z kartonu – do wykonania kapeluszy, kolorowa bibuła, prezentacja multimedialna - muzyka wietnamska, zdjęcia upraw ryżowych, Wietnamczyków itp. laptop, rzutnik, gumka (do kapeluszy), o ile to możliwe: ryż na obiad (z dodatkami, np. owoce)

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
5-10 min

Osoba prowadząca siada z dziećmi w kole i mówi o odległym kraju, z którego pochodzi gość - Nguyen Thi Anh (tzn. piękny kwiat). Dzieci witają się z lalką , a następnie bohater (przy pomocy nauczyciela/-ki) pokazuje, co przywiózł ze swego kraju. Zachęca dzieci, by odgadywały nazwy i wykorzystanie poszczególnych przedmiotów, a także: z jakiego kraju pochodzą. Osoba prowadząca pomaga dzieciom odgadnąć , że jest to Wietnam oraz, w czasie zabawy w „ciepło - zimno”, znaleźć Wietnam na mapie. Pokazuje odległość Wietnamu od Polski i zaznacza państwo na mapie za pomocą rysunku ryżu.

prowadzącej, witają się z lalką. Próbują odgadnąć nazwy przedmiotów. Korzystają z mapy świata. Metoda słowna (rozmowa). Wprowadzenie do tematu, zaciekawienie, skupienie uwagi. Zdobycie wiedzy na temat położenia Wietnamu na mapie świata, Torba podróżna, kapelusz, ryż, miseczka, pałeczki, flaga Wietnamu itp., mapa świata, makaron i papier ryżowy, jakaś nowoczesna zabawka, rysunek ziarenka ryżu.
5-10 min

Osoba prowadząca przygotowuje miskę z wodą i ryż. Tłumaczy dzieciom, jak się uprawia ryż i jakie on ma znaczenie dla mieszkańców zarówno Wietnamu, jak i innych państw: Ryż jest podstawowym produktem spożywczym, najczęściej się go je w Wietnamie. Wietnamczycy uprawiają ryż na polach. Po zebraniu trafia on do sklepów, by wszyscy mogli go kupić i jeść. Warto pamiętać, że ryż występuje w wielu krajach świata, m.in.: Chiny, Indie, Egipt, Korea, Japonia, Tajlandia, Pakistan, Wietnam.

Nauczyciel/-ka pokazuje ilustracje: jak rośnie ryż, w jakich warunkach (np. prezentacja multimedialna).

Pyta dzieci o zastosowanie ryżu, o to, jak dzieci go jedzą, jakie potrawy z ryżu przygotowuje się u nich w domach, co można z niego zrobić.

Uważnie słuchają, oglądają wskazane na mapie kraje - porównują ich wielkość. Oglądają obrazki (lub prezentację) oraz nazywają produkty zrobione z ryżu, m.in.: makaron ryżowy, papier ryżowy, mąka ryżowa, ocet i wino ryżowe. Metoda słowna (rozmowa). Zdobycie wiedzy o krajach, w których uprawia się ryż. Poszerzenie wiadomości na temat znaczenia produkcji ryżu dla krajów zajmujących się jego uprawą i nie tylko. Poszerzenie wiadomości na temat zastosowania ryżu. Mapa świata, miska z wodą symbolizująca uprawę ryżu ilustracje (lub prezentacja multimedialna): uprawa ryżu, ew. rzutnik multimedialny i laptop, produkty z ryżu: papier i makaron ryżowy, ryż itd.
5-10 min

Osoba prowadząca zaprasza dzieci do tańca ziarenek ryżu: opowiada w uproszczony sposób o poszczególnych etapach rozwoju ryżu. Dzieci w rytm spokojnej muzyki wykonują polecenia (załącznik).

Nauczyciel/-ka zwraca uwagę na nakrycie głowy Wietnamczyków: to stożkowy kapelusz nazywany nón lá. Pyta dzieci, jaką może pełnić funkcje (chroni od deszczu i słońca).

Proponuje wykonanie własnych kapeluszy.

Dzieci słuchają opowiadania nauczyciela/-ki. Poruszają się w rytm muzyki zgodnie z poleceniami Biorą udział w rozmowie. Wycinają narysowane na kartonach koła; mogą narysować swoje wzory lub skorzystać z gotowego szablonu (smok) i nanieść wzór farbą za pomocą gąbki. Kapelusz zostaje zszyty (zszywacz); trzeba doczepić gumkę pod brodę Metoda samodzielnych doświadczeń. Metoda słowna Rozwój manualny,rozwój wyczucia estetycznego, poznanie elementu charakterystycznego dla kultury wietnamskiej: kapelusza nón lá Ilustracje Wietnamczyków w kapeluszach nón lá, koła wycięte z kartonu, pastele, muzyka, farby, pędzle, kubeczki na wodę gąbka,szablon smoka, zszywacz.
10 min

Osoba prowadząca zaprasza dzieci do udziału w doświadczeniu: by zafarbować ryż ("zebrany z pól uprawnych") za pomocą bibuły. (Ryż może w kolejnych dniach zostać do wykorzystany do prac plastycznych, chodzi o to, by pokazać możliwości nadawania barw za pomocą bibuły.)

Jeżeli jest taka możliwość, dzieci tego dnia obiad jedzą pałeczkami: ryż z sałatką owocową lub innymi dodatkami. Jedzenie ryżu można wykorzystać do przypomnienia dzieciom, że nie należy wyrzucać jedzenia ze względu na trud pracy włożony przez wiele osób, by go uprawiać. Warto podkreślić, że z tego powodu trzeba nakładać sobie porcje takiej wielkości, które będą zjedzone.

Słuchają poleceń osoby prowadzącej i wykonują jej instrukcji. Biorą udział w doświadczeniu. Metoda samodzielnych doświadczeń. Wykorzystanie ryżu w celach zabawy, rozwój ciekawości poznawczej. Ryż, kolorowa, bibuła, kubeczki, woda, pałeczki dla każdego dziecka.
      

Źródła

Załączniki

Taniec ziarenek ryżu Zapraszam Was teraz w wyjątkowe miejsce. Aby tam dotrzeć, wszyscy wsiadamy na rowery i jedziemy na pole ryżowe [w tle słychać energiczną muzykę]. Zamieniamy się w małe ziarenka ryżu [muzyka spokojniejsza]. Ziarenka tańczą w kółeczku, zmieniają kierunki, łączą się w wężyki, w pary i czwórki. Tańczą w rytm muzyki. Teraz przychodzi pora na sianie - ziarenka rozbiegają się po polu, skulają się i sadowią w ziemi. Z ziarenek wyrastają gałązki, które rosną wysoko, wysoko do nieba, zaczynają się rozprostowywać i bujać na wietrze. Aż wreszcie zbieracz ryżu podchodzi do każdej gałązki i zbiera ryż [zabiera po kolei dzieci, tworząc najpierw wężyk, a następnie kółeczko]. Wszystkie ziarenka zostały już zebrane.

Przykładowa muzyka:

Opracowała Emilia Pikulicka, Katarzyna Kałdun (Przedszkole nr 88)