Niepubliczne Przedszkole im. Marii Konopnickiej w Kaliszu

Opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Edukacja Globalna odbyła się w naszej placówce Niepublicznym Przedszkolu im. Marii Konopnickiej w Kaliszu w dniach 23 - 27 listopada 2015r. Udział wzięły wszystkie grupy przedszkolne liczące około 110 dzieci. Wspierały nas wszystkie nauczycielki pracujące w przedszkolu razem z nami było nas 7.

Iwonka Rupiczak prowadziła zajęcia z Edukacji Globalnej z dziećmi starszymi 4,5 i 5 letnimi. Opierała się na scenariuszu dotyczącym migracji i rodziny Zangana.

Ja natomiast prowadziłam zajęcia z dziećmi 2,5 , 3 i 4 letnimi. Przesyłam w załączniku plan pracy dydaktycznej, w którym poruszałam tematy dotyczące " Kim jesteśmy? Gdzie żyjemy?', " Są różne kraje" - zapoznanie dzieci z kontynentami za pomocą zwierząt tam żyjących. Korzystałam także z dwóch książek " Elmer" i " Igor i lalki" na podstawie tych książek dzieci mogły dostrzec , iż każdy z nas może i jest inny niż pozostali, że nie liczy się wygląd ale to jacy jesteśmy, każdy ma prawo do zabawy niezależnie od płci może bawić się tym czym zechce ( chłopiec lalką, dziewczynka autkiem , itp. ).

Dnia 25.11.2015r. zorganizowałyśmy wspólną zabawę " Podróż dookoła świata" . Udział w niej brały wszystkie grupy przedszkolne, sala przedstawiała różne kontynenty, po których dzieci odbywały podróż.

Dzieci bardzo chętnie się bawiły, uczestniczyły w zajęciach, zadawały wiele pytań, chętne były do poznawania nowych wiadomości dotyczących świata.

Bardzo chętnie prowadziłyśmy zajęcia z Edukacji Globalnej, planujemy iż za rok nadal będziemy wprowadzać dzieci w te zagadnienia. Same szukając wiadomości na temat świata pogłębiamy swoja wiedzę.

  • DSC07655
  • DSC07707
  • DSC07780
  • DSC07830

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ : gr. I "Krasnale" , miesiąc : listopad

Nauczyciel : Magdalena Jurowska

Temat tygodnia : Edukacja Globalna.

Temat dnia Przebieg zajęć

Kim jesteśmy gdzie żyjemy?

23.11.2015r.

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy swobodne manipulacyjno – konstrukcyjne;

- "Chusteczki" zabawa z ćwiczeniem oddechowym;

- "Jemy zdrowo i smacznie" śniadanie, zabiegi higieniczne w łazience;

- Teatr:

- "Kim jesteśmy , gdzie żyjemy?" zapoznanie się ze swoim krajem Polską, jej pięknym krajobrazem, kulturą , sztuką; pokazanie Polski na mapie, szukanie swojej miejscowości Kalisza;

- "Raz, dwa, trzy, jeżyk Tuptuś patrzy" zabawy bieżne w ogrodzie przedszkolnym;

- "Myję rączki, buzię też bo obiadek zaraz zjem" obiad, przestrzeganie zasad kulturalnego spożywania posiłku;

- "Małe śpioszki" leżakowanie, słuchanie muzyki poważnej;

- "Fiku miku i już jestem przy stoliku" podwieczorek, zwrócenie uwagi na prawidłowe mycie rąk;

- "Kto mnie woła?" ćwiczenia słuchowe;

- "Niedźwiedzie zasypiają" zabawa ruchowa z elementem skoku;

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy dowolne na dywanie z wykorzystaniem dostępnych zabawek;

Są różne kraje

24.11.2015r.

- "Geometryczna układanka" zabawy manipulacyjne przy stoliczkach, zabawy swobodne;

- "Wesołe listki" zabawa muzyczno - ruchowa;

- "Jemy smacznie i zdrowo" śniadanie, zabiegi higieniczne w łazience, utrwalanie prawidłowego mycia rąk;

- "Są różne kraje" prezentacja krajów bliski i odległych, zapoznanie się z wyglądem kontynentów , przyporządkowanie zwierząt do kraju w którym żyją;

- "Kangurek" zabawy orientacyjno - porządkowe;

- "Zamieniamy się w zwierzątka" zabawy ruchowe, naśladowcze w ogrodzie przedszkolnym;

- "Myję ręce, buzię też bo obiadek pyszny zjem" obiad, zwrócenie uwagi na poprawne mycie zębów;

- "Małe śpioszki" leżakowanie, samodzielne rozbieranie się;

- "Fiku miku i już jestem przy stoliku" podwieczorek, zwrócenie uwagi na zjadanie całego posiłku;

- "Małpki" zabawy muzyczno - ruchowe, naśladowcze;

- "Co to za zwierzę?" zabawy słuchowe;

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy dowolne na dywanie;

Podróż dookoła świata

25.11.2015r.

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy swobodne, konstrukcyjno – manipulacyjne;

- "Wąska dróżka" zabawa ruchowa z elementem równowagi;

- "Jemy smacznie i zdrowo" śniadanie, dokładne mycie rąk;

- "Podróż dookoła świata" wspólne zabawy integracyjne, zwiedzanie różnych krajów : Ameryki północnej, południowej, Azji, Australii, USA, Bieguna Północnego, itp. Zapoznanie się ze zwyczajami ludzi, zwierząt tam żyjących; Bogacenie swojej wiedzy na temat świata poprzez zabawę ;

- "Myję rączki, buzię też bo obiadek pyszny zjem" obiad, zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała przy stoliczku;

- "Małe śpioszki" leżakowanie, zwrócenie uwagi na składanie swoich ubrań;

- "Fiku miku i już jestem przy stoliku" podwieczorek, kulturalne spożywanie posiłku;

- "Gdzie jesteśmy?" zabawy ruchowe, spostrzegawcze utrwalające poznana wiedzę o świecie;

- "Mam chusteczkę haftowaną" zabawa integracyjna;

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy swobodne, konstrukcyjno – manipulacyjne;

Jesteśmy różni

26.11.2015r.

- "Puzzle, gry planszowe, układanki" zabawy dowolne przy stoliczkach, zabawy w zespołach;

- "Zwierzęce wyrazy" ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny;

- "Jemy smacznie i zdrowo" śniadanie, zabiegi higieniczne w łazience;

- "Elmer" czytanie książki Davida McKee, rozmowa na temat treści utworu, dlaczego się różnimy?, czy należy się tym martwić?, Każdy z nas ma prawo do szczęśliwego życia;

- " Nasz przyjaciel Elmer" praca plastyczna, współdziałanie w grupie, technika dowolna;

- "Świat jest kolorowy" spacer w okolice przedszkola, obserwacja przyrody;
- Zajęcia rytmiczne :

- "Myję rączki, buzię też bo obiadek pyszny zjem" obiad, zabiegi higieniczne w łazience;

- "Małe śpioszki" leżakowanie, słuchanie muzyki relaksacyjnej;

- "Fiku miku i już jestem przy stoliku" podwieczorek, zabiegi higieniczne w łazience;

- "Małe słonie, zielone słonie" zabawy muzyczno - ruchowe przy piosence;

- "Czyj to ślad?" zabawy spostrzegawcze;

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy swobodne, manipulacyjno – konstrukcyjne;

Mamy prawo sami decydować w co się bawić

27.11.2015r.

- "Kolorowanki, układanki, gry planszowe" zabawy dowolne przy stoliczkach;

- "Wiatr, wiaterek" zabawa orientacyjno - porządkowa;

- "Jemy smacznie i zdrowo" śniadanie, zabiegi sanitarno – higieniczne w łazience;

- "Igor i lalki" czytanie książki Pija Lindenbauma, rozmowa na temat treści utworu, wypowiadanie się dzieci na temat : czym lubią się bawić, czy maja ulubione zabawki w domu ;

- "Moja zabawka" zabawy klasyfikacyjne, przyporządkowanie zabawek według wskazówek dzieci ( chłopcy, dziewczynki);

- "Wspólne zabawy" zabawy swobodne w sali według zainteresowań dzieci, wspólna, zgodna zabawa;

- "Podaj dalej" zabawy z piłką w ogródku przedszkolnym;

- "Myję ręce, buzię też bo obiadek pyszny zjem" obiad, kulturalne zachowanie się podczas posiłku;

- "Małe śpioszki" leżakowanie, samodzielne rozbieranie i ubieranie;

- "Fiku miku i już jestem przy stoliku" podwieczorek, dokładne mycie rąk;

- "Pomóż mi znaleźć Tuptusia" zabawa integracyjna;

- "Dobieramy się w pary" zabawa orientacyjno - porządkowa;

- "Auta, lalki, klocków układanie" zabawy swobodne manipulacyjno – konstrukcyjne;

Cele ogólne :

Zapoznają się ze swoim krajem Polską, wiedzą, że nasz kraj znajduje się w Europie;

Zapoznają się z kontynentami świata : Azją, Australią, Ameryką, Europą, itp.

Wiedzą, że każdy z nas jest różny, różni się wyglądem, kulturą, religią, itp.

- Wie, że ma prawo decydować w co sie bawić;

EDUKACJA GLOBALNA - PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA

Środki dydaktyczne: szarfy, koce, kolorowe gazety, taśma klejąca, nagrania z muzyką relaksacyjną, muzyką arabską, latynoamerykańską, nagranie piosenki „Pingwin", magnetofon, balony, folia, puchowe piórko, sylweta wieloryba, dwie lekkie piłki, globus świata,

Przebieg zajęcia :

Zapraszam Was na wycieczkę dookoła świata. Myślę, że wszyscy przygotowali się jak należy, zabrali podręczny bagaż, aparaty fotograficzne i dobre humory. My ze swojej strony zapewniamy Was, że podróż będzie bardzo  interesująca, przepełniona przygodami.
Odwiedzimy niezwykłe miejsca, poznamy nowe kontynenty, zwyczaje ludzi i zwierząt.

Pokazujemy na piłce gdzie jest Polska. Polska - to nasz kraj, tu żyjemy, mieszkamy chodzimy do przedszkola, razem się bawimy.

1.PIOSENKA : " Na raz , na dwa" Majka Jeżowska.

Wsiadamy do samolotu i naszą podróż rozpoczynamy od Australii. Witamy w Australii.

2.Muzyka - Dimderidoo - muzyka rdzennych mieszkańców Australii.
Na piłce pokazujemy gdzie leży Australia.

W KRAINIE KANGURÓW

Czy wiecie, że istnieją takie miejsca na ziemi, gdzie mamy noszą swoje dzieci w torbach? Gdzie żyją kaczki pokryte futrem i prawdziwe smoki, a w koronach drzew baraszkują żywe misie przytulanki? To właśnie można spotkać w Australii.

Zabawimy się w skaczące kangury.
Przewodnik wycieczki (nauczyciel) demonstruje, jak skacze dorosły kangur - nogi złączone obunóż, ręce ugięte w łokciach, dłonie lekko opuszczone, pupy wysunięte do tyłu. Wszystkie dzieci naśladują skaczące kangury. Następnie skacze mama z małym kangurkiem w torbie. „Mama" staje za plecami „dziecka". Mały „kangurek" ugina ręce w łokciach, dłonie skierowane w dół. „Mama kangurzyca" obejmuje swoje „dziecko" rękoma w pasie.

3. PIOSENKA : The Kangaroo song.

Śnimy o nowej wyprawie.

4. PIOSENKA : Beautiful Fairy Music - muzyka Arktyczna. Pokazujemy na piłce.

Jest to kraina skuta lodem - Antarktyda. Na niej nie mieszkają żadni ludzie - lecz planują wyprawy arktyczne na ten północny zakątek świata, ale za to zamieszkują zwierzęta ( pingwiny, niedźwiedzie polarne, lisy polarne, foki )

Po wizycie w słonecznej i gorącej Australii jest nam nieco zimno. Rozgrzejemy się przy piosence „Pingwiny".

5. TAŃCZĄCE PINGWINY " O jak przyjemnie i jak wesoło"

Jest to stara zabawa pt: "Pingwin". Dzieci ustawiają się w rzędzie. Kładą ręce na ramionach poprzedniej osoby i śpiewają znany pląs. Jedno ogromne koło.

O, jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się, się, się.
Raz nóżka w prawo, raz nóżka w lewo,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa i trzy.

Uczestnicy zabawy wykonują określone ruchy. Śpiewając pierwsze dwa wersy piosenki dzieci zgodnie z rytmem maszerują do przodu, naśladując pingwiny. Na słowa „się, się, się" robią trzy małe skoki obunóż do przodu. Na słowa „Raz nóżka w prawo" wysuwają w bok prawą nogę i dostawiają ją z powrotem do nogi lewej i postępują analogicznie przy słowach „raz nóżka w lewo". Na słowa "do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy!" wykonują jeden skok do przodu i jeden do tyłu, a na koniec trzy skoki w przód. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Po przygodzie z arktycznymi zwierzętami marzymy o gorącym słońcu i jakimś ciepłym kraju. Wsiadamy na lodołamacz, siadają dzieci po turecku i pomagają wiosłując w podróży do Ameryki Południowej. Pokaz na piłce. Tutaj w krajach latynoamerykańskich rozgrzeje nas taniec.

6. BRAZYLIJSKA SAMBA PIOSEKA :

Każda grupa tańczy wedle własnych umiejętności.

Po wyczerpującym tańcu jesteśmy zmęczeni i musimy odpocząć przed dalszą podróżą. Rdzeni mieszkańcy Ameryki Południowej to Indianie wsłuchajmy się ich muzykę.

7. Muzyka: indiańska melodia, słuchanie

Po krótkim odpoczynku nabieramy sił, aby kontynuować naszą podróż. Lecimy do Ameryki Północnej. Obszar ten zamieszkują Indianie.

INDIAŃSKA ŚCIEŻKA

Czy oglądaliście kiedyś film, w którym Indianie szli przez las?... Zachowują się oni wtedy bardzo cicho i bezszelestnie, aby nie spłoszyć zwierząt i wszystko bacznie obserwować. Indianie zapraszają nas do zabawy.
Dzieci siadają w kole tak jak przy ognisku, a następnie nauczyciel z każdej grupy wybiera jednego wodza. Każdy wódz przechodzi po sali i wybiera 5 swoich wojowników. Gdy zechce zaprosić jakieś dziecko spogląda mu w oczy, przyjaźnie klepie po ramieniu i mówi „Chodź za mną". Wodzowie stają na czele swojego plemienia, a pozostałe dzieci ustawiają się za nim. Wódz musi obmyślić jakąś interesującą drogę, którą przeprowadzi swoje plemię przez „las". Dzieci, które stoją za nim muszą dokładnie naśladować jego ruchy.
Dzieci muszą zachowywać się bardzo cicho, aby nie spłoszyć zwierząt w „lesie".( tor przeszkód).
Folia dla każdej grupy - robią fale
Kolejnym etapem będzie przeprawa przez Ocean Atlantycki.

8. MUZYKA : ocean

REJS PO OCEANIE

Wszystkie dzieci siadają na podłodze wokół rozłożonej folii. Chwytają ją mocno obiema rękami. A teraz wyobraźcie sobie, że folia jest oceanem. Gdy będziecie jednocześnie opuszczać i podnosić prześcieradło, poczujecie wiatr.

Dobrze by było, gdyby wszyscy razem policzyli do trzech i razem podnieśli folię w górę i powoli je opuścili. Raz... dwa... trzy... (Należy
wypowiedzieć słowo „trzy" bardzo powoli i nieco tajemniczo). Dzieci powinny liczyć razem z prowadzącym. Gdy grupa opanuje jednocześnie ruch folii, można przystąpić do następnego kroku.

Nagle podpływa do nas wieloryb. (Wkładamy dzieciom na prześcieradło rybę wyciętą, z grubego kartonu). Dzieci wówczas poruszają prześcieradłem gwałtowniej ł szybciej, starając się przy tym, aby przedmiot nie upadł. Ten ogromny wieloryb nic nam na szczęście nie zrobił. Cali i szczęśliwi dopływamy do brzegów Afryki.

9. MUZYKA : Król lew
AFRYKAŃSKA SAWANNA
Czy widzieliście kiedyś króla, który zamiast korony nosi na głowie bujną grzywę, a do poddanych nie przemawia, tylko ryczy? Tak to lew. My dzisiaj również się z nim spotkamy.

LEW I ANTYLOPA

Wybieramy spośród naszej grupy dziecko, które chce być lwem. Zakładamy maskę i zakrywamy oczy . Wybieramy jedną antylopę , która gra na instrumencie. Lew , który ma bardzo dobry słuch musi złapać antylopę wsłuchując sie w wydawany przez nią dźwięk .

10. MUZYKA Afrykańska

STRUSIE JAJO

Każdy uczestnik zabawy musi nadmuchać jeden balon , para strusi trzyma balon między swoim brzuchem nie mogą dopuścić do upuszczenia balonu.

11. W Afryce dzieci bawią się tak : Simmama ka.

AFRYKAŃSKIE SAFARII

Teraz przesiadamy się do dżipów ( tworzymy zespoły czteroosobowe, dzieci siedzą w parach jedna za drugą). Jedziemy dżipem bardzo wolno, obserwując żyrafy wyjadające najsmakowitsze listki z korony wysokiej akacji, pasące się zebry, antylopy. Wśród nich spacerują białe czaple, marabuty i bociany. Nasz dżip ulega awarii. Mamy szczęście , bo w krajach arabskich można poruszać się „czarodziejskim
latającym dywanem".
11. MUZYKA : latający dywan, dzieci nie odrywają stóp od podłogi i lecą na czarodziejskim dywanie.

CZARODZIEJSKI DYWAN

Latający dywanem przemieszczamy się przez Himalaje i udajemy się do Azji. Pokazujemy na piłce.

12.Podróż wielbłądów przez pustynię.
Na grzbietach wielbłądów dotrzemy do Kurdystanu gdzie dostaliśmy pożywienie i picie . Na koniec wizyty odtańczyliśmy taniec kurdyjski.

13. Muzyka kurdyjska.

Pieszo wędrujemy do Europy. Zatrzymujemy się w Grecji, tam nas chętnie goszczą i rozpoczynamy taniec.

14. TANIEC : Zorba.

Dalej wsiadamy do pociągu i kończymy naszą podróż dookoła świata.

15. MUZYKA różnych krajów : Italiano, Parole, różne piosenki europejskie

PAMIĄTKOWE ZDJĘCIE

W końcu przybyliśmy na stację w Kaliszu bardzo zmęczeni ale radośni, wiemy ,że jest bardzo dużo krajów różniących się kulturowo ale wszyscy tak samo lubimy się bawić .

16. PIOSENKA : "Wszystkie dzieci nasze są" Majka Jeżowska.

Dziękujemy dzieciom za wspólną zabawę.