Maroko / Przedszkole nr 118

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu

Kordynatorzy: 2 osoby
Kadra: 12 osób
Dzieci: 178
Rodzice, dziadkowie i opiekunowie: ok. 60 osób

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce odbył się w dniach 25-29. 11.13.  Przeprowadzone przez nas zajęcia miały przede wszystkim na celu kształtowanie w dzieciach zachowań przejawiających się w respektowaniu różnorodności kulturowej oraz przełamaniu istniejących stereotypów dotyczących kultury wybranego kraju Afryki- Maroko. Punktem wyjścia do cyklu zajęć stał się list Askariego- chłopca mieszkającego w Maroko. Każdego dnia chłopiec uchylał rąbek tajemnicy, który był zapowiedzią tematyki zajęć dzieci.

PONIEDZIAŁEK

„W jakich domach mieszkamy”

  • poznanie możliwości podróżowania różnymi środkami transportu jaki i ich ograniczeń;
  • poznanie procedury odprawy samolotu;
  • kształtowanie świadomości wielokulturowości wśród dzieci;
  • rozbudzenie zainteresowania życiem rówieśników zamieszkujących Maroko;
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
  • ukazanie różnorodności tradycyjnego budownictwa;
  • kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do ludzi innych narodowości oraz rozwoju społecznego (postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także kształtowanie postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji)
  • kształtowanie sprawności manualnych poprzez wykonanie pracy plastyczno-przestrzennej
  • rozbudzanie zainteresowania regionem Maroka; zapoznanie z flagą , godłem oraz wskazanie kraju na mapie politycznej Afryki
  • wdrażanie do zmniejszania dystansu miedzy poszczególnymi państwami
  • podejmowanie odpowiednich kroków, w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji

WTOREK

„Jak się ubieramy”

  • zapoznanie z różnorodnością strojów tradycyjnych z kraju Maroko
  • rozumie znaczenie stroju tradycyjnego danego kraju na przykładzie zestawienia Polski i Maroko
  • zapoznanie z zastosowaniem wybranych elementów strojów tradycyjnych
  • zrozumienie konieczności dopasowania stroju do warunków klimatycznych i do okazji
  • uświadomienie konieczności szanowania ubrania
  • poznanie wybranych tańców orientalnych (marokańskich); aktywne uczestnictwo w pokazie tańca wykonanego przez grupę Al-mara

ŚRODA

„Maroko- świat zwierzęcy”

  • zdobywanie i poszerzanie wiedzy nt. zwierząt zamieszkujących Maroko
  • zapoznanie jak zwierzęta przystosowują się do upałów i pustynnego piasku
  • kształtowanie świadomości konieczności ochrony przyrody naturalnej
  • dostarczanie wiadomości na temat zwierząt żyjących w Maroko, a w tym zapoznanie z ich budową i czynnościami życiowymi oraz sposobami przystosowania się do środowiska

CZWARTEK

„Jak przeżyć na pustyni?”

  • ukazanie wpływu klimatu na sposób życia ludzi na przykładzie Maroko
  • uświadomienie, iż Sahara jest największą pustynią na świecie
  • zapoznanie w jaki sposób do życia na pustyni przystosowali się ludzie, zwierzęta i rośliny
  • zapoznanie z wielbłądem jednogarbnym i wyjaśnienie dlaczego jest wykorzystywany przez ludzi na pustyni
  • wzbogacenie słownictwa o pojęcie „oaza”, „Tuaregowie”
  • warsztaty z udziałem rodziców „Pustynne pejzaże”; czerpanie radości ze wspólnie wykonywanych prac z rodzicami, rozwijanie twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej dziecka

PIĄTEK

„W krainie marokańskich smaków i zapachów”

  • poznanie kultury marokańskiej za pomocą wielu zmysłów
  • poznanie wielobarwnego Maroka od strony marokańskich bazarów, nazywanych także ‘sukami’
  • poznanie skąd pochodzą owoce, które jemy na co dzień
  • fair trade- zapoznanie z istotą sprawiedliwego handlu oraz z koniecznością świadomej konsumpcji; propagowanie racjonalnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego
  • uświadomienie, że wszystko to, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie z naturalnego środowiska
  • aktywne uczestnictwo w warsztatach prowadzonych przez koordynatorki projektu („W krainie marokańskich smaków i zapachów”)

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się

W projekcie pracowano metodami aktywizującymi, zachęcano dzieci do wielozmysłowego poznawania świata. Każdego dnia przedstawiane były prezentacje multimedialne ukazujące kulturę kraju- Maroko. Na samym początku Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci z pomocą rodziców wykonały przepiękne, wzorzyste domy na wzór marokańskich, które miały okazję zobaczyć na zajęciach (podróż do Maroko). Z przyniesionych eksponatów wykonano barwną galerię domów.

Przez cały tydzień Edukacji Globalnej zarówno dzieci jak i rodzice mogli doskonale poczuć klimat marokańskich walorów, przemieszczając się przez przedszkolne korytarze przystrojone ogromem marokańskich lampionów, wzorzystymi materiałami, kwiatami imitującymi marokańskie róże damasceńskie, hibiskusy. Ponadto rodzice jak i dzieci mogli zapoznać się z zamieszczonymi na tablicach ściennych, ciekawostkami z wszelakich dziedzin dotyczących kraju Maroko.

Dzieci poznały m.in. tradycyjną muzykę, wybrane tańce, stroje tradycyjne, potrawy, zapachy, charakterystyczne dla Maroko budownictwo, cechy klimatu północnej Afryki. Dzięki zaangażowaniu cateringu, dzieci miały okazje zakosztować iście marokańskiego dania, którego podstawą była kasza kuskus. Dużym zainteresowaniem dzieci cieszyły się zajęcia warsztatowe, podczas, których dzieci tworzyły sałatki owocowe- z typowo marokańskich owoców; wspólnie z rodzicami tworzyły z barwionej soli fantazyjne, pustynne pejzaże; aktywnie uczestniczyły w pokazie tańców w wykonaniu przez grupę Al-mara oraz w warsztatach prowadzonych przez koordynatorki projektu  o tematyce „W krainie marokańskich smaków i zapachów”.

Wykorzystane najciekawsze materiały

  • prezentacje multimedialne
  • mapy, globusy
  • ilustracje do zajęć
  • list od chłopca z Maroko na każdy dzień TEG
  • chusta animacyjna (klanza)
  • wzorzyste tkaniny marokańskie
  • karty pracy
  • muzyka marokańska, bajka CD „Azur i Asmar”
  • różnorodne artykuły plastyczne m.in. do wykonania prac techniczno-plastycznych na warsztatach (sól/markery)
  • ozdoby przyniesione przez dzieci
  • muzyka marokańska
  • przyprawy, zioła, olejki arganowe, owoce (pomelo, granat, awokado, pomarańcza, migdały, pistacje, suszone śliwy)

Co warto polecić? Co się szczególnie udało?

Ważnym elementem projektu były przede wszystkim wszechstronne metody aktywizacyjne, które dawały dzieciom największą radość oraz szansę na realne poznanie prezentowanych treści.

Refleksje

Udział w szkoleniu fenomenalnie poszerzył nasze horyzonty, tym samym znacznie zmienił spojrzenie na świat. Aktualnie pracujemy nad wyzbyciem się wszelkich możliwych przejawów stereotypowego poglądu na wiele przedstawianych kwestii w edukacji dzieci.

Warsztaty podały nam gotowe wzorce umożliwiające spójne oraz wyczerpujące rozwiązania na istniejące problemy globalne z całego świata, poprzez praktyczne działanie.

  • sp118-1
  • sp118-2
  • sp118-3
  • sp118-4